Дані 2017 року свідчать нам про те, що в столиці Словаччини — Братиславі працюють 107 компаній зі списку Inc. 5000 Europe — рейтингу найбільш швидкозростаючих приватних підприємств. Цей показник лише трохи поступається Стокгольму, який має на своєму рахунку 134 компанії і Лондону, де їх 177. Деякі словаціке підприємства показують неймовірний ріст на тисячі відсотків на рік, і вже зуміли зацікавити великих інвесторів.

Ярославу Луптаку, одному із засновників словацької венчурної компанії Neulogy Ventures, було всього 5 років, коли Чехословаччина отримала незалежність від Радянського Союзу. Через два роки Словаччина отримала статус окремої держави. Він розповідає, що в той час підприємництво було невдячною і невідомим справою. Його батько, відкривши лісопильний завод в 1990-е, потерпає від неприємних поглядів і думок оточуючих. Час «золотої лихоманки» разломало великі компанії на частини в прямому сенсі цього слова, заводи руйнували і продавали по шматочках, люди залишалися без роботи.

Сьогодні ж ставлення до підприємців повністю змінилося. Малий бізнес відіграє важливу роль у розвитку економіки країни: за даними Global Entrepreneurship Monitor , в 2016-м обсяг виробництва Словаччини досяг 86,6 мільярдів доларів, з яких 57% припадають на частку малих і середніх компаній.

Якуб Клімес, засновник стартапу в сфері розробки програмного забезпечення Jump Soft, чиї продажі за період з 2012 по 2015 рік зросли на 1965% говорить: «Це дуже молодий ринок, і кожен рік тут відбуваються видимі зміни». Його компанія в 2015-му році заробила 5 мільйонів доларів, продаючи свої технологічні рішення зацікавленим компаніям по всій Центральній Європі.

Братислава досить сильна в сфері IT і транспорту, що привертає увагу великих світових бізнесменів, таких як Ілон Маск, засновник Tesla та SpaceX. Його технологія швидкісної транспортування Hyperloop, можливо, буде вперше застосована саме в Братиславі.

Але є місце і для недоліків. Місцеві законодавчі акти в деякій мірі гальмує розвиток малого бізнесу, а обсяг венчурного капіталу не йде ні в яке порівняння з Кремнієвої долиною і Нью-Йорком.

Але наступні чотири переваги допомогли столиці Словаччини домогтися величезних результатів.

1. Гідні кадри

Словаччина славиться своїми професіоналами в області високих технологій — в тому числі випускниками і студентами Словацького технологічного університету в Братиславі та Технічної школи в сусідньому великому місті Кошице. Однак молодим стартапам доводиться конкурувати в боротьбі за таланти з місцевими представництвами найбільших технологічних компаній, включаючи AT & T, Lenovo і Dell, що пропонують гарну зарплату.

Плюс до всього стартапи не можуть запропонувати своїм співробітникам гідний соціальний пакет. І хоча запустити бізнес в Словаччині сьогодні набагато простіше, ніж 10 років тому, підприємцям і раніше доводиться розбиратися з масою різнопланових проблем при створенні бізнесу. Наприклад, тут важко організувати опціон для співробітників. Залучити юних талантів з допомогою опціону було б набагато простіше, а без такої можливості вони швидше за все віддадуть перевагу більш респектабельним компаніям.

2. Інвестиції

В останні кілька років частка венчурного капіталу, інвестованого в словацькі стартапи, піднялася вгору. Цьому сприяло створення таких фондів як Neulogy Ventures, Braun Holding і Limerock. Дослідження KPMG за 2016 рік показало, що 77% словацьких інвесторів почали активніше вкладати кошти в стартапи в порівнянні з попереднім роком. Більшою мірою це стосується інвестицій на посівному і початкових раундах, оскільки більшість стартапів Словаччини знаходяться на дитячої стадії розвитку: менше половини (46%) з них залучили зовнішнє фінансування.

Міхаль коор, генеральний директор і співзасновник компанії Vectary, запущеної в Братиславі в 2014 році, говорить: «У Словаччині молоді компанії мають хороший доступ до посівного інвестування та бізнес-ангелам. Але на більш пізніх стадіях компаніям доведеться вирішити, де знаходиться їх ринок, і шукати інвестора там ».

3. Засоби для розвитку бізнесу

Братислава — невелике місто з населенням всього 413 тисяч чоловік, поетому будь-які місцеві стартапи спочатку націлені на міжнародний ринок. Розташування країни в цьому випадку відмінно сприяє плідній співпраці: Словаччина межує з Чехією, Австрією, Угорщиною, Україною і Польщею. І хоча офіційною мовою тут є словацький, малий бізнес все більше використовує англійську.

У столиці є також ряд доступних для підприємців ресурсів, серед яких акселератори Clusterhaus, Connect і Impact Hub. У 2001 році Ярослав Луптак, співзасновник словацької венчурної компанії Neulogy Ventures, брав участь у запуску Startup Awards  — конкурсу стартапів, в рамках якого молоді компанії змагаються за право виграти 50 000 доларів. У минулому році конференція в Братиславі привернула серійних підприємців, в тому числі Урі Левіна, співзасновника компанії-творця програми для мандрівників Waze, яка в 2013 році була продана Alphabet за 1 мільярд доларів. Тим часом агентство Slovak Business Agency, яке веде діяльність за підтримки уряду, працює над забезпеченням фінансування, консультаційної підтримки та кредитів для місцевих стартапів.

4. Ефективні е компанії

Активне зростання малого бізнесу в Братиславі також можна пояснити недавніми успіхами місцевих стартапів. Наприклад, компанія ESET, яка спеціалізується на IT-безпеки, була запущена в 1992 році, а сьогодні вона налічує більше 100 мільйонів користувачів у 202 країнах світу.

Засновник Jump Soft Якуб Клімесем впевнений в тому, що чим частіше майбутні підприємці спостерігають подібні приклади, тим більше тут буде з’являтися стартапів з глобальним баченням. Він каже, що чужий успіх зможе надихнути їх взятися за справу і сміливіше заявляти про себе на міжнародному ринку.