Чи плануєте налагодити бізнес з Китаєм? Наші поради допоможуть зробити це більш системно.

Незважаючи на те, що українсько-китайські відносини переживали різні періоди в своїй історії, комерційні відносини між двома країнами завжди були на висоті. Китай дуже швидко зайняв позицію другого найбільшого торгового партнера України, а обсяг товарообігу між двома країнами в першому півріччі 2016 року досяг 4,3 млрд доларів США.

Практично будь-які сфери українського бізнесу мають відносини з Китаєм. Співпраця охоплює широкий діапазон: від торгівлі різноманітною електронікою, побутовими товарами, чаєм до закупівель обладнання для заводів легкої і важкої промисловості і розробки спільних технологій. Китай проявляє величезний інтерес до технологічних ресурсів України, особливо в області авіації, охоче ділиться досвідом налагодження ліній виробництва в різних галузях промисловості. Китайці також активно цікавляться можливостями інвестування в Україну в абсолютно різних сферах. Україна в свою чергу займає стійку частку ринку експорту в Китай соняшникової олії, кукурудзи та інших зернових.

Бизнес с Китаем

Суб’єкти малого підприємництва України в основному займаються реалізацією різних товарів, замовлених в Китаї (побутова електроніка, чай, одяг, аксесуари, комплектуючі, запчастини, інструменти та тд) оптом і в роздріб, через інтернет магазини і торгові точки.

Основні ризики цього рівня бізнесу — робота з Китаєм без контракту. У такому випадку підприємець може розраховувати лише на сумлінність китайського партнера. Крім цього також необхідно відзначити:

  • відсутність правових рамок, юридичної відповідальності і реальних важелів впливу;
  • брак досвіду і знання китайської мови і культури, а також моделей ведення бізнесу з китайцями;
  • відсутність або нестачу фінансів на грамотний консалтинг по роботі з Китаєм.

Суб’єкти малого і середнього підприємництва, крім торгівлі китайськими товарами, тримають дрібні або середні заводи, пов’язані з сільським господарством, деревообробкою та іншими сферами промисловості. Ось основні ризики в роботі з Китаєм для них:

  • Чи не наводить довідки про свого потенційного або існуючому китайському партнерові;
  • НЕ досконала юридична опрацювання контракту і всіх умов співпраці;
  • нестача знань про китайську культуру і китайської мови, труднощі з підтриманням комунікації в ході роботи;
  • НЕ моніторять тенденції розвитку китайського ринку, і, як наслідок, не можуть передбачити хід розвитку подій.

Великий бізнес працює з Китаєм в області оптових поставок сільськогосподарської продукції, інвестування в великі заводи, співпрацює в сфері технологій, спільних розробок і тд. Основні ризики для великого бізнесу:

  • нестача або відсутність досвіду роботи з Китаєм;
  • нестача або відсутність фахівців-китаеведов, труднощі комунікації;
  • відсутність розуміння методики ведення великого бізнесу з Китаєм;
  • недостатнє опрацювання самої бізнес моделі;
  • відсутність моніторингу китайських ринків;
  • недостатня оцінка ризиків.

Незважаючи на всі перераховані вище ризики, співпраця з КНР як і раніше залишається дуже перспективним і вигідним напрямком діяльності.

Отже, Ви все ж вирішили почати бізнес з Китаєм. З якого ж боку підступитися до цього питання?

Крок 1. Визначтеся з нішею і стартовим капіталом

Перш за все необхідно визначитися в якій області Ви збираєтеся працювати, і далі зрозуміти з якої суми Ви готові почати.

Крок 2. Зверніться до профільних організації або асоціації по роботі з Китаєм

Якщо Ви ніколи не були в Китаї, Вам складно буде налагодити ефективний діалог з потенційними китайськими партнерами. Тому, найкраще звернутися в спеціальні компанії або асоціації (наприклад, в Китайську торгову асоціацію або Українську асоціацію китаеведов). Подібні організації і структури вже мають достатній досвід взаємодії з Китаєм і мають великі комерційні зв’язки. Вони допоможуть Вам знайти партнера, налагодити з ним ефективну комунікацію, наведуть довідки про китайських компаніях, допоможуть розробити бізнес модель, проаналізувати ризики і зібрати інформацію про ринки.

Реклама. Якщо ви хочете працювати з Китаєм, вам знадобиться компанія, що займається митною очисткою вантажу. Ми рекомендуємо http://www.brokcenter.com.ua/service/brokers-service/tamozhennaja-ochistka-gruza/. Тут надають якісну послугу і вичерпну довідкову інформацію. Звертайтеся.

Крок 3. Поїздка в Китай

Поездка в Китай на выставку

На фото один з павільйонів щорічної Кантонської ярмарки, м Гуанчжоу

Це один з найвідповідальніших моментів на початку ведення бізнесу. Китайці неохоче ведуть справи з людьми, з якими вони не знайомі особисто. Тому саме профільні компанії та асоціації зможуть допомогти Вам організувати поїздку і домовитися про зустрічі, а також складуть перелік нюансів, на які варто звернути увагу під час переговорів з потенційними китайськими партнерами.

Під час поїздки приділіть увагу особистому спілкуванню з власниками компаній. Спробуйте розібратися хто саме в конкретній компанії приймає остаточні рішення, і до кого слід звертатися в разі виникнення питань або спірних ситуацій.

Під час візиту в Китай, будь то виставка або тур по підприємствах, Вас будуть знайомити з десятками китайських підприємців. Беріть контакти кожного. Розширення своєї мережі знайомств в Китаї — один з ключів до успіху. Під час відвідування підприємств приділіть увагу виробництву необхідного Вам продукту (якщо Ви покупець) або виробничим потужностям та їх потребам (якщо Ви продавець). Визначитися відразу з ким Ви готові працювати буває не просто, часто реальна робота починається через кілька місяців після поїздки. Однак, незалежно від того чи будете Ви працювати з певним партнером чи ні, спробуйте зв’язатися з ним по приїзду в Україну.

Крок 4. Підписання договору

Отже, Ви вибрали собі партнера і налагодили з ним контакт. Співпрацювати з китайським партнером без договору все одно, що сісти в човен з пробоїною в борту. При першій же можливості Ваш партнер спробує неодмінно нею скористатися і витягти для себе зайву вигоду, часто на шкоду Вашим інтересам. Тому, підписання договору є обов’язковою умовою бізнесу з китайцями.

Приділіть увагу кожній дрібниці: від умов контракту до реквізитів і навіть особи, яка уповноважується на підписання даний документ.

Для китайців практично не існує порогу мінімальної ціни. Дешевше можна завжди! Питання — за рахунок чого. Якщо Ви просите зробити дешевше, то обов’язково поцікавтеся чому саме китайський партнер готовий пожертвувати заради зменшення вартості: якістю, кількістю, умовами доставки або чимось ще.

Торгуватися треба на кожному кроці і робити це варто з посмішкою, показуючи всім своїм виглядом, що Ви отримуєте задоволення від даного процесу. Якщо переговори пройшли дуже легко, у китайця може скластися враження, що його десь обманули, і в майбутньому це може зіграти з Вами злий жарт.

Пам’ятайте: коли Ви перебуваєте в Китаї — ніякі переговори не закінчуються в офісі або на території підприємства. Після обговорень питань в офіційній обстановці Вас обов’язково потягнуть в ресторан, де замовлять шикарний стіл і будуть поїти дорогими алкогольними напоями. Не втрачайте пильності, адже найсерйозніші питання обговорюються саме в ресторані з великою кількістю спиртного. Китайці дуже часто домагаються істотних зрушень в бік їх інтересів саме в розслаблюючій атмосфері місцевого ресторану.

Є кілька простих моментів, які необхідно пам’ятати і дотримуватися під час роботи з Китаєм:

  • китайці завжди спочатку встановлюють міжособистісні відносини, а тільки потім ділові;
  • після візиту в Китай відмінним стратегічним ходом буде відповідь запрошення представників китайського партнера в Україну;
  • перші 2-3 поставки або будь-які інші операції зазвичай йдуть як по маслу. Якщо все йде дуже гладко будьте готові до сюрпризів на 4-5. Китайці таким способом перевіряють на уважність свого клієнта, шукають слабкі місця. Такі «перевірки» — звичайна справа. У таких випадках не варто занадто емоційно реагувати, а слід в серйозній формі заявити про свої претензії і запропонувати варіант вирішення спірної ситуації;
  • китайці завжди заохочують модель взаємного виграшу, тому завжди необхідно домовлятися на умовах win-win і шукати компроміси;
  • відвертий інтерес і знання китайської культури, звичаїв, кухні і мистецтва розташують до вас будь-якого китайця;
  • постійна комунікація з китайською стороною — запорука успішної взаємодії з нею.

Як би там не було, Китай вже давно зайняв активну і впевнену позицію на міжнародній арені і став найбільшим торговим партнером для більшості країн світу, включаючи США і країни Європи. Бізнес з Китаєм не є нововведенням для України. Незважаючи на це, потенціал комерційних взаємовідносин між двома країнами не розкритий навіть на половину. Існує незліченна кількість ніш для розвитку бізнесу.

Пам’ятайте: бізнес з Китаєм дасть Вам незабутній досвід міжнародного співробітництва та відкриє перед Вами небувалі горизонти і можливості. Успіхів!