Як скласти бізнес-план самому: поради експертів та основні рекомендації

Багато хто бажає знати, як скласти правильно бізнес-план самому , не звертаючись до різних консультантів. Дійсно, справа ця не найпростіше і вимагає особливих знань. Якщо ви не є новачком в бізнесі, то знаєте про те, яке значення сам по собі несе такий документ. Справа в тому, що при правильному плануванні ви можете заздалегідь оцінити перспективність вкладень, динаміку росту аудиторії, отримання необхідного прибутку і багато іншого. Не варто легковажно ставитися до цього тези, думаючи, що в більшості випадків все вирішитися само собою в процесі роботи. Звичайно, може і все пройде гладко, але будь-яка криза або позаштатна ситуація виб’є з колії, доведеться нести додаткові витрати. Крім того, мова може йти про відсутність стимулу до розвитку. У матеріалах-прогнозах ви обов’язково вказуєте декілька споріднених цілей і тільки після цього приступаєте до їх реалізації, вибираючи певну систему методів і способів. При відсутності мети, сама робота буде здаватися похмурою і не приносити ніякого задоволення, що не менш важливо, ніж високі показники прибутку.

Таким чином, переходимо до основного положення проектує документа — його змістом.

Функціональне призначення проекту: зміст плану дій

Приклад плану складання бізнес-плану ви зможете отримати тільки в тому випадку, якщо детально проаналізуєте функції такого матеріалу. Отже:

  • Функція аналізу. Звичайно, бізнесменові належить глибоко проаналізувати всі положення ринку, ступінь залежності від зовнішніх і внутрішніх факторів, дії і можливості конкурентів. Аналіз власного становища необхідний для того щоб швидко зрозуміти якої тактики ведення торгівлі дотримуватися і до якої мети прагнути;
  • Описова функція. З одного боку висловити в словесній формі всі положення майбутнього підприємства або магазину просто, але насправді голову доведеться поламати довго. Адже мова йде не тільки про сферу діяльності та методах досягнення проміжних цілей, а й процесі виробництва, слогані, загальної філософії для співробітників, емблемі, маркетингових планах і так далі. Одним словом, роботи вистачить;
  • Функція прогнозування. Одна з найбільш важливих функцій. Тільки бізнесмен, який знає, як відбувається складання бізнес-планів, може грамотно оцінювати положення і зміни ринку, щоб прогнозувати їх в короткостроковій і довгостроковій перспективі, а також приймати управлінські рішення виходячи з цього;
  • Формулювання мети. Мета, призначення грамотного бізнес-плану полягає в тому, щоб знати до чого ви йдете. Такий стан буде не тільки матеріальним, але психологічним позитивним моментом. Залежно від проміжної мети можна буде підбирати необхідні методи і засоби ведення процесів.

Розробити документ можна самостійно, але в даному випадку доведеться застосувати всі наявні у вас навички, а також вивчити масу додаткових моментів. З одного боку це позитивний момент, адже ви зможете розбиратися в багатьох процесах і навряд чи потрапите в безвихідь при виникненні складної ситуації.

Правда, трата часу також може бути негативним фактором, тоді краще звернутися в професійну консультирующую фірму. Фахівці обов’язково вивчать вашу загальну ідею, проаналізують наявні активи і запропонують приклад того, як правильно скласти бізнес-план.

Робимо все самостійно: розрахунки і основні пункти

Перш ніж приступити до самостійного оформлення такого важливого документа, переконайтеся в тому, що у вас в розпорядженні знаходяться всі необхідні матеріали. Якщо чогось немає, то краще спочатку доопрацювати цей пункт і тільки потім скласти правильно свій бізнес-план самостійно, зразок при цьому теж необхідний.

Почніть з оформлення власної позиції. Для початку потрібно зосередитися на тих засобах і активах, які ви маєте. В цілому, зробити це досить просто, але вказувати потрібно тільки ті положення, в яких ви впевнені.

Виходячи з наявних даних, варто розробити фінансову стратегію. Якщо коштів вистачає на все, що задумано, то прекрасно, але якщо є прогалини, їх обов’язково потрібно усунути. Вирішується це завдання в два різні способи. Перший — зменшення витрат, тобто не все задумане буде реалізовуватися відразу. Другий — отримання нових активів для розподілу. Як же отримати нові кошти? Найкраще, що можна запропонувати в такій ситуації — це пошук інвестора або компаньйона. Між вами і компаньйонами обов’язково потрібно укласти юридичний договір про співпрацю, щоб надалі не виникло серйозних суперечок, дозволених судом. Ось приклад складання грамотного бізнес-плану:

  • Мій актив — промислове приміщення в центрі;
  • Грошові кошти — 30 000 у.о .;
  • Витрати: закупівля обладнання — 27 000 у.е;
  • Оплата персоналу — 5 000 у.о в місяць;
  • Оформлення підприємства — 100 у.о;
  • Маркетингова компанія — 1000 у.о.

Таким чином, нескладний аналіз ситуації дозволяє зрозуміти, що коштів для реалізації проекту не вистачає. В даному випадку сума не найбільша, тому можна обмежитися тимчасовим позикою у приватної особи або кредитом в банку (іншої фінансової установи). Даний пункт обов’язково повинен бути внесений в розділ «цілі», адже борг доведеться віддавати і чим раніше це відбудеться — тим краще, як для підприємства, так і для вашого іміджу.

Тепер у вас є зразок порядку складання бізнес-плану, а значить, можете починати діяти.

Основні розділи: від загального до приватного

З точки зору формальної логіки, у випадку з новим підприємством краще йти саме від загальних положень, так як ви зможете бачити повноцінну картину і працювати над її складовими деталями. З іншого боку, можливий і протилежний варіант, але тут ви роздумуєте над тим, що можна придумати з наявних коштів і активів.

Далі, склад, структура та зміст бізнес плану коротко по пунктах:

  • Загальний опис підприємства. Починати потрібно з сфери діяльності. Наприклад, виробництво будівельних матеріалів. Загалом розділі потрібно вказати, чому ви вирішили зайнятися саме цим родом бізнесу (психологічна мотивація), зрозуміти наскільки ви професійні в цьому питанні і яку користь ринку принесе така кампанія. Крім того, вкажіть і майбутні цілі. Варто звертати увагу не тільки на проміжні результати, а й на загальну надзавдання, яка обов’язково має бути присутня. Закінченням описової частини повинні стати зовнішні атрибути майбутньої фірми: слоган, емблема, назва і, звичайно, філософія ведення роботи;
  • Послуги та продукція. Варто вказувати не просто конкретні найменування, а постаратися проаналізувати весь майбутній асортимент, його ціни і спосіб виробництва. Можливо, також доведеться прораховувати закупівлі сировини і аналізувати способи продажів майбутнього продукту. Успішність не завжди визначається різноманітністю. Часом досить просто застосувати особливий підхід у виготовленні або продажу окремої позиції, щоб на неї був активний попит;
  • Аналіз ринку та маркетингові дослідження. Тут має бути кропітка робота, яку навряд чи вдасться завершити в стислі терміни. Справа в тому, що виходячи з аналізу ринку, можна буде продумати майбутні ціни на продукцію і обсяги її виготовлення. Маркетингові дослідження і вироблення тактики продажів — також відповідальне завдання, але її варто вирішити, адже від грамотного проведення такої кампанії залежить загальний рівень продажів, а як наслідок і дохід. Пам’ятайте, що рекомендації по складанню типової структури бізнес-плану вам завжди можуть надати професійні організації.
  • Виробничий план. Тут необхідно застосувати початкове прогнозування щодо продажів в першому кварталі і в іншому періоді. Потім, коли на руках вже будуть конкретні результати продажів, можна буде оперативно змінювати показники в будь-яку сторону і стежити за подальшою активністю покупців;
  • Фінансове планування. Основна частина всього документа. Точні розрахунки коштів, активів та інших показників. Зверніть увагу на той факт, що будь-яка недоробка в цьому розділі може привести до серйозних втрат, насамперед грошових коштів.

Ось такі правила і принципи складання бізнес-плану, яких потрібно дотримуватися.

Додатки: значення інфографіки та цифр

При безпосередніх роботах з аналізу та планування інформації, все остаточні дані повинні бути підтверджені конкретними матеріалами. Не варто думати, що всі дані ви зможете запам’ятати в голові. Якщо складаємо бізнес-план самостійно, то обов’язково враховуємо цей момент.

Як отримати інфографіку? Для початку зберіть всі показники ринку за певний період, наприклад 5 років. Після цього проведіть аналіз кожного року, рівень продажів, активність попиту, збитки компаній, кількість нових компаній і пішли з ринку. В кінцевому рахунку, ви зможете отримати кон’юнктуру у вигляді графіка. Таких діаграм у вас буде кілька і на них варто спиратися при оформленні різних документів або конкретних розділів.

Визначення головної мети бізнес-плану — це розуміння того оптимального результату, до якого повинні привести всі закладені в прогноз дії і сфери. Наприклад, у особливо амбітних компаній з великими можливостями головною метою завжди залишається утримання або досягнення лідерських позицій на ринку, в той час як організації поменше в перший рік повинні вийти на стійке зростання продажів і часткову самоокупність.

Фінансові можливості, звичайно повинні бути відправним пунктом у визначенні мети. Якщо продукт не відрізняється 100% унікальністю від інших позицій, представлених на ринку, то сподіватися на фінальне перше місце в галузі не дуже прагматично.

Головною метою складових бізнес-плану, є його повна відповідність реальності і можливість стежити за тим, як просувається загальний успіх виробництва і продажів. Також такий формат має психологічне значення, адже з його допомогою можна вчасно отримати додаткову мотивацію або докласти великих зусиль, коли зрозумієте, що щось йде не так.

Чому може знадобитися допомога професійної консалтингової компанії?

Сьогодні існує чимало пропозицій консалтингових компаній з розробки рішень для бізнесу. Не варто виключати можливість звернення до них. Справа в тому, що у бізнесмена не завжди є час і можливість, а часом знання, для того щоб збирати результати опитувань, економічних змін і інших даних. Саме консалтингові агенти зможуть зробити це за вас. Крім того, будуть грамотно виведено основні цілі і завдання, а бізнес-план в цілому буде єдиної професійно проробленої основою всієї діяльності.

Також в послуги таких організацій входить глобальний і галузеве планування, повноцінна підтримка бізнесу і управління в кризових ситуацій. Все залежить від того, яка кількість досвіду у бізнесмена і чи зможе він приймати виправдані прагматичні рішення в складних ситуаціях. Як показує практика, в більшості випадків компанії серйозно страждають від нестачі висококласного менеджменту. Зверніть особливу увагу на цей момент. Можливо, варто або підключити повне абонентське обслуговування консалтингової фірми, або самостійно пізнати основи управління.

Тепер ви знаєте про те, як все зробити самостійно. Не забувайте про послідовність дій і уважним ставленням до цифр. Практика показує, що правильно позиціонування себе на ринку і чіткі дії відповідно до заздалегідь спланованим сценарієм дають неперевершений результат. Так, компанії, які рівномірно розподіляли свої кошти і максимально акуратно ставилися до зовнішніх і внутрішніх ринків змогли досягти повної окупності вже в перші кілька років своєї роботи.