Як би важко не доводилося на роботі, ми все ж намагаємося зберегти радість життя, роблячи своїм коханим людям подарунки і сюрпризи. Букет квітів — це мінімальний знак уваги, який поза часом користується абсолютною любов’ю у жінок. Не обходиться жодного свята, романтичного вечора або заходи без квітів. Ось бізнес, якому не страшна криза, адже куди ж ми без букетів? Поспілкувалися з засновниками флористичних компаній і дізналися всі тонкощі «процвітаючого» бізнесу.

Три мами — три квіткові феї

Останні кілька років активно розвивається малий бізнес, не дивлячись на всі забобони, кризи і політичні перевороти. «Наш квітковий бізнес був створений в квітні 2013 року. Починався він як ні до чого не зобов’язує творчий стартап трьох мам, які познайомилися в Instagram. Поєднавши можливості, вміння і бажання трьох чоловік, ми спробували зробити продукт і послугу, яка б подобалася в першу чергу нам самим «, — розповідає Катерина Козьменко, співзасновник Flora Contora.

букет
Букет «весна в місті» від Golden Flower, 1150 грн

Український ринок має безліч вільних ніш, які чекають своїх героїв. «Спочатку компанія створювалася в умовах ринку, на якому був відсутній сегмент по-європейськи красивих, стильних, зі смаком складених букетів, за цілком доступною ціною, з можливістю оперативної доставки. Крім того, ми орієнтувалися на сучасну молодь, і основним інструментом просування були і залишаються соціальні мережі, а саме Instagram. Зараз в послугах ми робимо ставку на «персональний сервіс», індивідуальний підхід і оперативність. Це особливо цінується в корпоративному сегменті, і ми охоче розвиваємося в цьому напрямку «, — розповідає Катерина Козьменко.

Люди — це основа бізнесу: якщо персонал любить свою роботу, то і прибуток зростає на очах

Розвиваючи неприборканий бізнес, мимоволі стикаєшся з подивом клієнтів, які ще не звикли до європейського сервісу.»Три роки тому у нас практично не було конкурентів, але в той же час не було культури споживання наших послуг. Основною складністю було те, що клієнтів довелося «заманювати», «вирощувати», поступово, на прикладі красивих фото, показуючи, як може виглядати ідеальний сучасний букет. Крім того, перший рік був випробуванням на міцність через дуже напруженою політичної та економічної ситуації в країні, адже лише через шість місяців після створення компанії, настав час, коли людям було «не до квіточок». До того ж, колосальний стрибок курсу прямо позначилася на собівартості букетів, що поставило нас, як молоду компанію, в дуже складне становище «, — ділиться Катерина Козьменко.

Букет нареченої від Golden Flower, 900 грн
Букет нареченої від Golden Flower, 900 грн

У сучасному квітковому бізнесі вже не досить продавати і оформляти гарні букети, потрібно дивитися ширше. «Хоча наша компанія надає широкий спектр послуг, включаючи флористичні оформлення, озеленення просторів, весільну флористику та декор різної складності, все ж ключовим напрямком залишається адресна доставка букетів корпоративним і приватним клієнтам», — розповідає Катерина Козьменко.

Люди — це основа бізнесу: якщо персонал любить свою роботу, то і прибуток зростає на очах. «На даний момент в компанії на постійній основі працює 12 чоловік. Під час святкових періодів і весільного сезону кількість збільшується за рахунок залучення фахівців на фріланс. Зараз ми приділяємо більше уваги підбору персоналу та розвитку корпоративної культури. Для нас комфортність і особистісні якості співробітників мають ключове значення, так як колективу часто доводиться працювати в умовах дедлайну і стресу. Кожен член команди повинен довіряти один одному і бути професіоналом і надійною опорою «, — ділиться Катерина Козьменко.

Букет пастельна кошик від Golden Flower, 1020 грн
Букет пастельна кошик від Golden Flower, 1020 грн

Квітковий бізнес дає власнику вибір — самостійно експортувати товар або ж скористатися послугами посередників. «На даному етапі ми користуємося послугами різних постачальників, плануючи закупівлі і» диверсифікуючи «ризики. За 3,5 роки роботи у нас стерлися межі, і поняття «екзотична квітка» вже не має колишнього сенсу. Зараз можна привезти практично будь-яка рослина, і ми намагаємося експериментувати, «пробуючи» нові сорти і відтінки звичних квітів і їх незвичайні поєднання, а так же активно використовуючи фрукти, овочі і різноманітні природні матеріали при складанні букетів і в оформленнях «, — розповідає Катерина Козьменко .

Флористичний бізнес — одне з небагатьох напрямків, де стартові інвестиції можуть бути мінімальними

Кілька років тому в Україні відбувся «квітковий бум», який потроїв кількість гравців на ринку. «Три з половиною роки тому конкуренція в нашому сегменті була мінімальною. Існувало 3-4 великі компанії, які займали VIP сегмент, і кілька невеликих студій, які були близькі нам по духу. Зараз цей напрямок стало неймовірно популярним і модним, конкуренція висока, але це безумовний плюс, так як з одного боку розвиває ринок, а з іншого боку «тримає в тонусі» і служить для нас додатковим стимулом для розвитку «, — розповідає Катерина Козьменко.

Флористичний бізнес — одне з небагатьох напрямків, де стартові інвестиції можуть бути мінімальними.»Стартовий капітал становив $ 300. Надалі ми тривалий час ре-інвестували весь отриманий прибуток, що позбавляло нас прибули, але давало шанс на розвиток.Крім цього, на початковому етапі ми отримали міжнародний грант HERA, який дозволив придбати флористичний холодильник. Прямих інвестицій в рекламу не робили — воліли взаємовигідні співробітництва та бартерні проекти, основними каналами просування були і залишаються Instagram і Facebook «, — ділиться Катерина Козьменко.

Букет від Flora Contora, від 500 грн
Букет від Flora Contora, від 500 грн

Для багатьох робота — ця друга сім’я, саме тому успіх таким бізнесменам забезпечений. «Наша компанія ніколи не була виключно бізнесом — це завжди трохи більше, це і школа, і почасти навіть сім’я. В цілому ринок, звичайно, має великий потенціал, багато ніш незайнятість і поле для творчого пошуку дуже широке. Якщо налаштуватися на надання якісної послуги, знайти свій стиль і не боятися експериментувати — успіх не змусить себе чекати. Зараз, озираючись назад, ми приходимо до висновку, що всі складності і помилки були необхідною умовою сьогоднішнього успіху і невід’ємною частиною нашого шляху.Тому ми б не міняли нічого. Хіба що спочатку відмовилися б від нашого першого офісу «, — розповідає Катерина Козьменко.

Online флорист

Українська криза — це часи нових можливостей, з невеликою перчинкою політичних негараздів і пудом солі економічної нестабільності. «Квітковим бізнесом почав займатися в 2013 році. Все почалося з того що я вирішив створити інтернет-магазин з доставки квітів і паралельно відкрити магазин-склад, куди могли б приїхати клієнти і здійснити самовивіз «, — розповідає Дмитро Нижник, директор інтернет-магазину Golden Flower.

Незважаючи на великі перспективи розвитку квіткового ринку в Україні, конкуренція зростає з кожним днем, і все завдяки інтернет-бізнесу

Навряд чи можна зустріти бізнесмена, який при старті бізнесу не потрапив у вир колотнеч. «Труднощів було чимало. На початковому етапі виникла проблема зі створенням інтернет-магазину. Відсутність досвіду і знань у роботі з квітами, а так само складність створення інтернет-магазину, спричинили за собою додаткові витрати. В результаті інтернет-магазин обійшовся мені в $ 10 тис. Відкриття офлайн магазину коштувало $ 15 тис: великий відсоток суми пішов на спеціальне обладнання, наприклад, холодильна установка для квітів «, — розповідає Дмитро Нижник.

Мода і нові тренди диктують всім, в тому числі, і квітковим перевагам. «Зараз популярністю користується все піоновідние рослини: піоновідние троянди, піоновідние тюльпани і власне самі півонії.Так само вічна класика — 101 троянда плюс плюшевий ведмедик. Чималою користуються популярністю європейські букети, до складу яких входять екзотичні квіти «, — ділиться Дмитро Нижник.

Букет корпоративний від Flora Contora
Букет корпоративний від Flora Contora

Інтернет-бізнес має свої нюанси, і перше — це невеликий склад персоналу. «У нашому квітковому бізнесі працює 5 чоловік. Для мене головним критерієм відбору персоналу є досвід роботи, знання весільної флористики. Флорист повинен вміти складати весільні букети та композиції, ввічливо спілкуватися з клієнтами, а також знати теорію флористики: назви кольорів і екзотичної зелені «, — ділиться Дмитро Нижник.

Самостійний експерт квітів з-за кордону — справа ризикована, і багато бізнесменів користуються послугами постачальників. «На сьогоднішній день користуюся послугами посередників, оскільки самому возити дуже важко, в зв’язку з підводними каменями, з якими можна зіткнутися при замовленні квітів безпосередньо. Наприклад, з Голландією можуть виникнути проблеми з упаковкою, низької якості квіти, за які брокери не несуть відповідальності. Тому я користуюся послугами постачальників, які дають гарантію на якість квітів «, — розповідає Дмитро Нижник.

Незважаючи на великі перспективи розвитку квіткового ринку в Україні, конкуренція зростає з кожним днем, і все завдяки інтернет-бізнесу. «На сьогоднішній день велика конкуренція в квітковому бізнесі — особливо в інтернеті, і з кожним роком конкурентів стає все більше і більше. Тому потрібно моніторити європейський ринок для того, щоб досягати успіху в цій сфері «, — ділиться радою Дмитро.

Букет нареченої від Квіткова ваніль
Букет нареченої від Квіткова ваніль

Часи завжди однакові, важко вибрати ідеальний час для відкриття своєї справи, але кілька секретів процвітаючого бізнесу все-таки є. «Я починав з капіталом в $ 25 тис $ 10 тис було витрачено на інтернет магазин, програмування та дизайн.Трохи більше, $ 15 тис витратили на відкриття самого магазину з урахуванням обладнання. Щоб зайняти свою нішу на ринку, потрібно щодня працювати над якістю і рівнем сервісу, не стояти на місці — постійно покращувати квітковий асортимент.Стартувавши, я звичайно зробив чимало помилок, але всі вони дали мені цінні уроки, про які я абсолютно не шкодую. Та ціна, яку я за них заплатив, була прийнятною. Для початківців хлопців, які хочуть зайнятися квітковим справою, можу порадити влаштуватися в який-небудь квітковий магазин і подивитися, як працює цей бізнес зсередини «, — говорить молодий чоловік.

 Букет з історією

Україна — молода країна, тому компанії з історією можна порахувати на пальцях однієї руки, а квітковий будинок з 18 річною стажем — і зовсім ексклюзив. «Наш бізнес бере свій початок в далекі 90-ті, коли ні про який» квіткової культури «і мови бути не могло. Я і моя подруга Наталя, ми поїхали в Москву зовсім молодими дівчатами, які так хотіли створити свій квітковим будинок. Через два роки навчання у кращих закордонних майстрів ми повернулися до Києва. У 1998 році орендували кімнату, в квартирі, де проживала господиня, це була наша перша майстерня. Рекламували себе самі і в прямому сенсі слова «просували» бізнес на свіх двох, ходили по вулицях, пропонували ресторанам і кафе послуги оформлення залів. Першим великим клієнтом були Гранд кафе і готель Дніпро «, — розповідає Оксана Снігова, співзасновник Квітковій Ванілі.

Щоб зайняти свою нішу на ринку, потрібно щодня працювати над якістю і рівнем сервісу, не стояти на місці — постійно покращувати квітковий асортимент

Великий досвід роботи дозволяє створити свій стиль і колектив професіоналів. «Наші букети повинні бути красивими і незвичайними, це не три гвоздики в целофані. Тільки з роками виробляється певний стиль, який згодом переростає в бренд, але багато початківці бізнесмени під словом «бренд» мають на увазі китайські наклейки з назвою компанії і відверте копіювання один одного. Наш бізнес складається з двох блоків: флористичний магазин і дизайнерська група, яка займається оформленням і декоруванням різних заходів. У цілому близько 40 осіб персоналу: флористи, дизайнери, бухгалтер, водій. Зараз усі, хто може скласти три квіточки, вважають себе професіоналами, а в підсумку форму букета зробити не можуть.За три місяці флористики навчитися неможливо. Професійний флорист — на вагу золота, ми їх постійно навчаємо, але перш за все це людина з досвідом роботи більш ніж в тисячу букетів «, — розповідає Оксана Снігова.

Букет від Квіткова ваніль, 4380 грн
Букет від Квіткова ваніль, 4380 грн

Квіткового бізнесу властива сезонність, яка диктує тренди на букети і оформлення, закупівлі і кількість замовлень. «Справжній флорист ніколи не скаже, що є топові квіти і не топові. Все, що створено Богом і природою, руками флориста — це вже топові шедеври. Хтось із гвоздики може створити «кулю», а хтось із англійської троянди David Austin не в змозі нічого створити. Ми намагаємося запропонувати клієнтам різні квіти, зараз в моді ягідне оформлення: ягоди Ілекса, так само восени ми використовуємо бузкову ванду (орхідея), коеркус (листя дуба).Варто сказати, що флористика підлаштовується і змінюється під пори року: осінь — це робота з плодами, зима — екзотика, ніжні бузкові відтінки, весна — тюльпан, літо — це мережива і кошики, біло-лимонні кольори. Точно так же сезонність впливає і на попит і продажу. Січень — це «глухий» місяць, 14 лютого і 8 березня — це наші великі продажі, квітень / травень — невеликий спад і покупки рослин горщиків, влітку — попит в магазині падає, але виростає дизайнерське оформлення весіль, вересень / жовтень — зростання продажів в магазині, на спад йдуть оформлення весільних церемоній, листопад / грудень — новорічні прикраси, оформлення ялинок, корпоративи, ілюмінація «, — розповідає Оксана Снігова.

Тільки великий квітковий будинок може взяти на себе відповідальність експортувати квіти самостійно, враховує всі ризики і витрати. «Ми привозимо все квіти, декорацію і продукцію, яка є у нас в магазині, самостійно. Це не набагато дешевше, ніж через посередників, але це забезпечує нам повну ексклюзивність продукції. Голландія — номер один, екзотичні квіти — Еквадор, так само це Франція і Англія. Деякі квіти потрібно замовляти за два тижні, привозять все літаком, тому і ціни відповідні. При цьому в Україні приходять квіти другосортні, дешеві, які стоять недовго і швидко псуються. Мені хочеться плакати, коли я бачу, які квіти привозять до Європи, а які йдуть до нас. Але українці, на жаль, не зможуть купувати квіти європейської якості, тому маємо, що маємо «, — ділиться Оксана Снігова.

Тільки з роками виробляється певний стиль, який згодом переростає в бренд, але багато початківці бізнесмени під словом «бренд» мають на увазі китайські наклейки з назвою компанії і відверте копіювання один одного

Великий бізнес — це в першу чергу велика ідея, яка підкріплюється стартовим капіталом. «Наш бізнес починався 18 років тому, і зараз цей стартовий капітал смішний — $ 50. За ці гроші в Києві, на Банковій, ми знімали кімнату, квіти купували, тільки якщо отримували конкретне замовлення на роботу. Раз в тиждень привозили квіти на столики в ресторан, це було 10 ресторанів по 30 композицій, і раз в тиждень ми розвозили на машині — 300 букетів по $ 3, тобто за тиждень ми отримували $ 900, але до цього ми два роки шукали замовників. Потім пішли великі оформлювальні проекти, до нового року декорували готель Дніпро, і так росли з року в рік. Зараз ми має своє приміщення в центрі столиці «, — ділиться Оксана Снігова.

Квіткове оформлення від Квіткова ваніль
Квіткове оформлення від Квіткова ваніль

З роками виробляється імунітет у компанії на конкурентів, які в силу своєї недосвідченості претендують на місце лідера в флористичної сфері бізнесу. «Нам вигідний квітковий бізнес, але також нам і важко, я не уявляю, як себе почувають новачки.Секрету успіху криється в дотриманні законів бізнесу. Ти повинен бути кращим: унікальні послуги і товари. Ми зайняли VIP сегмент на ринку, який не кожному українцю по кишені, що істотно скорочує цільову аудиторію. Проблема початківців квіткових магазинів в тому, що вони купують один у одного і перепродують, в такому випадку про лідерство на ринку розмови бути не може. Я ніколи не говорю, що ми кращі і лідери. Ні гроша я не витратила на рекламу, моє просування — мої клієнти і їхні відгуки. Наприклад, ми оформляли весілля Євгенії Тимошенко, відкриття готелів світового класу в Україні: Radisson Blu Hotel Kyiv та Hyatt Regency Kyiv. Бути кращими — наш секрет успіху «, — розповідає Оксана Снігова.

Квітковий бізнес, як троянда, на вигляд дуже красива, але коли береш в руки, тебе пронизують гострі шипи.Хочете стати лідерами ринку — ви повинні пройти вогонь і воду, кілька років працювати на ім’я, без прибутку і при цьому не втратити віру в себе і свій успіх. Сегмент «процвітаючого» бізнесу в черговий раз показує, що для старту своєї справи не потрібні золоті гори, але потрібна віра, витривалість і прагнення «підкорити Олімп».